Hz. PEYGAMBERİN UYGULAMASINDA Yatsı Namazının İlk Sünnetinin Yeri
“..Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem’in beş vakit farz namazların
öncesinde veya sonrasında kıldığı veya kılınmasını teşvik ettiği
namazlar revâtib sünnetlerdir. Yatsı namazının dört rekâtlik ilk
sünneti ise bu tanımlamanın tamamen dışındadır. Çünkü
çalışmamızda defaatle belirttiğimiz gibi Rasûlullah sallallâhu aleyhi
ve sellem’in yatsı namazının dört rekâtlik ilk sünnetini kıldığını ifade
eden ya da bu namazı kılmayı teşvik ettiğini gösteren sahih hiçbir
rivâyet yoktur. Durum böyle olduğuna göre yukarıda sünnet-i gayri
müekkedenin tanımında geçen “Sünnet-i gayri müekkede; Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem’in müekked sünnetlere göre daha
seyrek kıldığı nâfile namazlardır.” tarifi yatsı namazının dört rekâtlik
bu ilk sünnetine hiç uymamaktadır. Çünkü kitabımızda kaydettiğimiz sahih rivâyetlerin gösterdiğine göre Rasûlullah sallallâhu
aleyhi ve sellem bu namazı hiç kılmamış ya da kılınmasını teşvik
etmemiştir ki, diğer müeekked namazlara göre daha seyrek kılmış
olsun. İşte bu nedenle olsa gerek Hanefî mezhebine ait pek çok
eserde yatsı namazının dört rekâtlik bu ilk sünneti “müstehap”,
“mendup”, “güzel” gibi tabir veya vasıflarla nitelenmiş, râtib
sünnetler arasında sabit olmadığı açıkça ifade edilmiştir. Bununla
birlikte mutlak nâfile haricinde, yatsı namazından önce sünnet-i
gayri müekkede olarak kılınan namaz, Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve
sellem’in beş vakit farz namazların öncesinde veya sonrasında
kıldığı veya kılınmasını teşvik ettiği revâtib sünnetler arasında yer
almaz. Buna rağmen “Her iki ezan (yani her ezan ile ikâmet) arasında namaz vardır.”, “Farz olan hiçbir namaz yoktur ki, öncesinde iki
rekat namaz olmasın.” genel hadislerinden dolayı mutlak nâfile
niyetiyle iki rekat namaz kılınabilir.”
- Açıklama
“..Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem’in beş vakit farz namazların
öncesinde veya sonrasında kıldığı veya kılınmasını teşvik ettiği
namazlar revâtib sünnetlerdir. Yatsı namazının dört rekâtlik ilk
sünneti ise bu tanımlamanın tamamen dışındadır. Çünkü
çalışmamızda defaatle belirttiğimiz gibi Rasûlullah sallallâhu aleyhi
ve sellem’in yatsı namazının dört rekâtlik ilk sünnetini kıldığını ifade
eden ya da bu namazı kılmayı teşvik ettiğini gösteren sahih hiçbir
rivâyet yoktur. Durum böyle olduğuna göre yukarıda sünnet-i gayri
müekkedenin tanımında geçen “Sünnet-i gayri müekkede; Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem’in müekked sünnetlere göre daha
seyrek kıldığı nâfile namazlardır.” tarifi yatsı namazının dört rekâtlik
bu ilk sünnetine hiç uymamaktadır. Çünkü kitabımızda kaydettiğimiz sahih rivâyetlerin gösterdiğine göre Rasûlullah sallallâhu
aleyhi ve sellem bu namazı hiç kılmamış ya da kılınmasını teşvik
etmemiştir ki, diğer müeekked namazlara göre daha seyrek kılmış
olsun. İşte bu nedenle olsa gerek Hanefî mezhebine ait pek çok
eserde yatsı namazının dört rekâtlik bu ilk sünneti “müstehap”,
“mendup”, “güzel” gibi tabir veya vasıflarla nitelenmiş, râtib
sünnetler arasında sabit olmadığı açıkça ifade edilmiştir. Bununla
birlikte mutlak nâfile haricinde, yatsı namazından önce sünnet-i
gayri müekkede olarak kılınan namaz, Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve
sellem’in beş vakit farz namazların öncesinde veya sonrasında
kıldığı veya kılınmasını teşvik ettiği revâtib sünnetler arasında yer
almaz. Buna rağmen “Her iki ezan (yani her ezan ile ikâmet) arasında namaz vardır.”, “Farz olan hiçbir namaz yoktur ki, öncesinde iki
rekat namaz olmasın.” genel hadislerinden dolayı mutlak nâfile
niyetiyle iki rekat namaz kılınabilir.”Stok Kodu:978-975-6415-559Boyut:13,5 X 21Sayfa Sayısı:120Basım Yeri:İstanbulBaskı:1Basım Tarihi:Mart 2022Kapak Türü:CiltsizKağıt Türü:Kitap KağıdıDili:Türkçe
- Yorumlar
- Yorum yazBu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.